Exhibiting mixed-media paintings — works built and layered from a palette of materials including, in part, 24 karat gold leaf, watercolor, blueprints, and watercolor pencils — Álava constructs complex narratives of “the hive mind”. Using what seems at first to be a disarmingly simple iconography, Álava is exploring an allegorical landscape between bees and humans. She draws corollaries between systems of colonization, control, reproduction, and extinction through making visual metaphors of how a Queen Bee controls her colony. As she explains, “A queen bee can control her entire colony — including its reproduction and makeup — with as few as 12 pheromones.” Now, as bees become threatened, Álava also uses components of their lifespan, including aspects of their construction like the hexagon, and the molecular structure of their pheromones, to mark spaces that humans colonize, inhabit, move through, and impact in similar ways.
For her first exhibition at Maus Contemporary, Álava will present an installation and mixed-media paintings from her Constellation series. Each is a component of her ongoing project Hexagons, which unites mixed media paintings on linen, site-specific installations, performance works, and public forums, lectures, and presentations, into larger dialogues surrounding the issues being addressed. “If bees are not allowed to pollinate, humanity might perish. If artists are not allowed to pollinate culture, humanity might perish as well,” she says.
Constellation 0, a small-scale mixed-media painting on airport blueprints, combines elements of astronomy, chemistry, and geometry, to present a work which creates metaphors for the pheromones for flight, the opportunity for escape, and the unity of systems.
Hexagons: constellation, is a multi-part large-scale work, spanning 12 uniformly sized panels of linen on wood. Each is unique, a collage of airport blueprints on linen, delicately covered with gold leaf, pigment, watercolor, graphite, and watercolor pencils. Here, Álava’s works transfix viewers to the sky, where they oscillate between the space of bees’ flight and the space of their own.
It can be challenging to synthesize complexity into beauty, yet Gema Álava’s Hexagons do precisely that. Her materiality is seductive and luscious, making her works enticing to view. Her subject matter is recognizable and evocative, leaving space for interpretation; it is also timely, universal, and pertinent.
SPANISH
NOTA DE PRENSA
En Hexagons, la primera exposición individual de Gema Álava en la galería Maus Contemporary, la artista nacida en España con base en Nueva York, presenta sutilmente comentarios contundentes sobre género, poder, movimiento y la mente colectiva.
Con pinturas mixed-media –construidas a base de capas con materiales que incluyen láminas de oro de 24 quilates, acuarela, planos de aeropuertos y lápices de acuarela– Álava construye complejas narrativas de “la mentalidad de la colmena”. Con que al principio parece una iconografía simple, Álava expone un paisaje alegórico entre abejas y humanos, dibujando corolarios entre sistemas de colonización, control, reproducción y extinción a través de la metáfora visual de cómo una abeja reina controla su colonia. Explica la artista, “una abeja reina puede controlar toda su colonia, incluida su reproducción y coordinación, con tan solo 12 feromonas”. Basándose en la realidad de que las abejas se ven amenazadas hoy en día, Álava utiliza componentes de la vida de las abejas –incluidos aspectos de sus construcciones hexagonales y la estructura molecular de sus feromonas– para marcar espacios que los humanos habitan, atraviesan o impactan.
Para su primera exposición en Maus Contemporary, Álava presenta una instalación y pinturas mix-media de su serie Constellation: que forman a su vez una componente más de su proyecto multidisciplinario en curso Hexágonos, que une pinturas con instalaciones, performances, conferencias, presentaciones interactivas y publicaciones en diálogos en torno a estos problemas que la artista aborda. “Si las abejas no pueden polinizar, la humanidad podría perecer. Si a los artistas no se les permite polinizar cultura, la humanidad podría perecer también”, dice Álava.
Hexágonos: constelación, es un trabajo a gran escala que abarca 12 paneles de lino cuadrangulares en madera. Cada uno es único, un collage de planos de aeropuerto sobre lino, cubiertos con hojas de oro, pigmentos, acuarelas, grafito y lápices de acuarela, que combina elementos de astronomía, química y geometría, creando metáforas entre las feromonas de la abeja reina y el potencial que tienen los buenos artistas para cuestionar realidades y transformar sistemas. Las obras transfiguran a los espectadores hacia el cielo. Los hexágonos dibujados en planos de arquitecto, se transforman en constelaciones que oscilan entre el espacio del vuelo de las abejas y el espacio propio.
- Puede parecer un desafío sintetizar la complejidad en belleza, pero los Hexágonos de Gema Álava hacen precisamente eso. Su materialidad es seductora y exquisita, haciendo que sus obras sean un premio para la vista. Su tema es evocador, oportuno, universal y pertinente.