PERDER EL MIEDO EN UN MUSEO Essay

MUSEO NACIONAL DE ECUADOR (MuNa)

CUMBRE ANDINA DE LOS MUSEOS DE LAS AMÉRICAS

Organized by the International Council of Museums ICOM Ecuador

QUITO. Summit dates: October 24-25-26

ENGLISH

http://muna.culturaypatrimonio.gob.ec/

The Summit of Museums of the Americas seeks to generate new expectations of sustainability, highlighting the development of projects, gathering international experts. Coordinated by the International Council of Museums (ICOM) of Ecuador, chaired by Juan Carlos Fernández-Catalán, the summit will share experiences and perspectives from more than 70 professionals.

In this context, Gema Álava has been invited to present the concepts developed in her essay “Tell Me o como perder el miedo dentro de un museo” (Tell Me or How to be Fearless in a Museum) published in Spanish in the book “Antolojia“, accompanied by other articles highlighted in the first five years of Fronterad magazine.

Essay’s fragment:

“The Smithsonian magazine said last May that Jacques Monod, French biologist who shared a Nobel in 1965 for his research on genetic information, proposed the following analogy: “In the same way that the biosphere is sustained on a world of inert material, an abstract kingdom rises above the biosphere. Who inhabits this world? Ideas.” Museums are perfect ecosystems where differences can be discussed through dialogues and, therefore, are ideal places for some aartists to investigate the transformation of thoughts that arise as a result of these differences. Let’s observe the way in which the public interacts with the pieces, and let’s take into account how verbal explanations affect the interpretive process of an artwork. Many of the radical innovations take place when we we find ourselves in a scenario that is not familiar to us. An artist’s work is to work outside of this comfort zone. It is not an easy thing to do, but as Ernesto Sábato said, “human beings know how to make new paths from obstacles because life only needs the space of a little crack to be born”. – Alava, 2011

Complete essay (in Spanish):

http://www.fronterad.com/index.php?q=tell-me-o-como-perder-miedo-dentro-museo

SPANISH

MUSEO NACIONAL DE ECUADOR (MuNa)

CUMBRE ANDINA DE LOS MUSEOS DE LAS AMÉRICAS

Organizado por el Consejo Internacional de Museos ICOM de Ecuador

QUITO, Octubre 24-25-26

http://muna.culturaypatrimonio.gob.ec/

La Cumbre Andina de Museos de las Américas busca generar nuevas expectativas de sostenibilidad a través de la generación de recursos propios en los museos comunitarios de América, destacando la elaboración de proyectos, y reunirá a expertos internacionales que se encontrarán en la cita, coordinada por el Consejo Internacional de Museos (ICOM) de Ecuador, presidida por Juan Carlos Fernández-Catalán. Serán tres días reservados para que artistas y representantes de los museos del país y del exterior renueven sus conocimientos y compartan experiencias y perspectivas.

El ensayo de Gema Alava “Cuéntame o cómo perder el miedo dentro de un museo”, publicado por Fronterad en el libro “Antolojia” –acompañado por otros artículos seleccionados a lo largo de los primeros cinco años de la revista– será presentado en el contexto de la Cumbre por el Consejo Internacional de Museos ICOM, Ecuador.

Fragmento del ensayo:

“La revista Smithsonian decía el pasado mes de mayo que Jacques Monod, biólogo francés que compartió un Nobel en 1965 por sus investigaciones sobre la información genética, propuso la siguiente analogía: “Del mismo modo que la biosfera se sostiene sobre un mundo de material inerte, un reino abstracto se eleva por encima de la biosfera. ¿Quién habita este mundo? Las ideas”. Los museos son perfectos ecosistemas donde las diferencias pueden discutirse a través de diálogos y, por lo tanto, son lugares idóneos para que algunos artistas investiguemos la transformación de pensamientos que surgen a raíz de estas diferencias. Observemos el modo en el que el público interactúa con las piezas, y tengamos en cuenta cómo las explicaciones verbales afectan el proceso interpretativo de una obra. Muchas de las innovaciones radicales tienen lugar cuando nos situamos o encontramos repentinamente dentro de un escenario que no nos resulta nada familiar. El trabajo del artista es trabajar fuera de esta zona de confort. No es tarea fácil, no, pero como dijo Ernesto Sábato, “el ser humano sabe hacer de los obstáculos nuevos caminos porque a la vida le basta el espacio de una grieta para nacer”. –Gema Alava, 2011

Ensayo completo en españolhttp://www.fronterad.com/index.php?q=tell-me-o-como-perder-miedo-dentro-museo


Go back to Work Gallery