GEMA ALAVA
HOME · BIO · STATEMENT · RESUME · WORK · PRESS · TELEVISION · WRITING · REVIEWS · COMING UP · CONTACT

MOTION 1.0

EL BARRIO MUSEUM/CERVANTES INSTITUTE
NEW YORK, SEPTEMBER, 2008

INTRODUCTION by JULIAN ZUGAZAGOITIA, Director Museo del Barrio, New York

El Museo del Barrio is proud to collaborate once more with Instituto Cervantes New York to present the exhibition NY MOTION 1.0 With this event, our institutions reinforce their mutual desire to jin forces in support young Latino, Latin American, Caribbean, and Spanish artists living in the United States. Through the development of specific projects, short and long term, we intend to explore the unifying aspects of our culture, as well as its extraordinary richness and diversity.

MOTION.ES by ELVIS FUENTES, curator El Barrio Museum, New York.

(…) Gema Alava, creates installations using fragile and subtle materials that are sometimes the very instruments she has used to put her work together: nails, needles and thread, for example. One technique stands out among the rest in her work: repetition. Alava, nonetheless eludes the merely mechanical and predictable by introducing tiny changes that break the uniformity of the whole and tangentially bring a narrative element to the composition. Devised mainly as wall pieces, her clotheslines seem to come to life thanks to an additional and subtle element, namely shade. In expanding the spectator’s experience of the piece, shade indeed plays an essential role here—a leap from the two-dimensional to the volumetric. Projected on the wall in Tell Me a Lie, the little shirts seem to float.

INTRODUCCION por JULIAN ZUGAZAGOITIA, Director del Museo del Barrio, Nueva York

El Museo del Barrio se enorgullece de colaborar una vez mas con el Instituto Cervantes de Nueva York para presenter la muestra NY MOTION 1.0. Con ello nuestras instituciones subrayan la intencion de unir esfuerzos para dar apoyo a jóvenes artistas espanoles y latinoamericanos residentes en los Estados Unidos, mediante proyectos concretos realizados a medio y largo plazo, explorando los vinculos unificadores de nuestra cultura pero tambien su extraordinaria riqueza y diversidad.

MOTION.ES por ELVIS FUENTES, curador El Museo del Barrio, Nueva York.

(…) Álava produce instalaciones con materiales frágiles y sutiles. A veces dichos materiales son los mismos instrumentos con los que realizaría otra obra: clavos, agujas e hilos, por ejemplo. Entre sus recursos técnicos hay uno que destaca sobre los demás: la repetición. Sin embrago, Álava evita lo mecánico y previsible introduciendo pequeños cambios que rompen la uniformidad del conjunto y tangencialmente incorporan un elemento narrativo en la composición. Pensadas mayormente como piezas de pared, sus tendederas parecen cobrar vida con la intervención de otro elemento sutil, la sombra. Esta juega un papel esencial por cuanto expande los límites de la experiencia del espectador frente a la pieza, pasando de lo bidimensional a lo volumétrico. Al proyectarse sobre la pared en Tell Me a Lie, las camisillas parecen flotar.

 



c) Gema Alava 2008